fbpx
GI MAP och H.pylori

GI MAP och H.pylori

Sidan innehåller annonslänkar
Många utav oss bär på den s.k “magsårsbakterien” Helicobacter pylori, kanske så många som 50%. När jag arbetar med tarmfloratestet GI MAP ser jag närvaro av H. pylori i många tester.
Men man behöver inte alltid behandla den.
Varje test ska därför analyseras individuellt, precis som en eventuell behandlingsplan ska individanpassas. Inom klassiska sjukvården behandlar man kraftiga infektioner med antibiotika. Inom funktionsmedicin behandlar vi med olika örter.

Problemet med H.pyloris effekt på matsmältningen är att den höjer magsäckens pH-värde. Vår magsäck producerar 2-3 liter magsaft varje dag.  Magsaften är rejält sur, ungefär pH 1,5-2, och innehåller bland annat saltsyra som hjälper till att bryta ner maten, skydda mot infektioner och döda olika mikroorganismer som vi får i oss via maten. Det är alltså ett kraftfullt försvar, när vi har tillräckligt av den, vill säga.
H. pylori är en av de få bakterier som överlever i magsäckens sura miljö. H. pylori kan dessutom höja pH-värdet genom att bryta ner urea till ammoniak och koldioxid. När den gör det så påverkas alltså hela magtarmsystemet och effekten blir att maten du äter inte blir fullt nedbruten.

En del får inga besvär eller symptom alls medan hos andra påverkas matsmältningen tydligt. H. pylori skapar en dominoeffekt av mag- tarmproblematik som överväxt av bakterier och tillväxt av parasiter, som tillåtits överleva miljön i magsäcken, och sedan koloniserar tarmen. Ett sätt att behandla H.pylori, utan antibiotika, är med Matula tea. Det är ett te gjort på örter som man dricker två gånger om dagen i 30 dagar. Du kan läsa mer via den här länken.

Vikten av D-vitamin

En studie visar att om man har brist på D-vitamin påverkar det att man kan ha svårare att bli av med H. pylori vid behandling.
Enligt studien har personer med tillräckligt hög D-vitaminnivå lättare att bli av med helicobacter pylori i jämförelse med de med låga D-vitaminnivåer. Läs mer om D-vitamin här.

En brist av D-vitamin gör oss mer mottagliga för infektioner, och påverkar slemhinnehälsan. En god nivå av D-vitamin är väldigt viktigt i regleringen av immunförsvaret. De finns flera studier som visar att D-vitaminbrist är överrepresenterade hos personer med autoimmuna sjukdomar.

Har du en autoimmun sjukdom så rekommenderar jag att du mäter dina D-vitaminnivåer för att bedöma säker nivå, det kan man göra till exempel via Werlabs.
På ca 6-8 veckor halverar vi vårt D-vitaminförråd. Så även om solljuset tveklöst är det bästa sättet att få tillgång till D-vitamin är det för de allra flesta nödvändigt med ett tillskott under vinterhalvåret.

D-vitaminreceptorer finns i över hundra celltyper och aktiveras i en mängd olika vävnader och organ. Då D-vitamin är fettlösligt går de enkelt in i cellerna och rätt in till cellkärnan där receptorerna är placerade. D-vitamin kan alltså direkt påverka olika geners uttryck och är väldigt viktigt för en rad olika funktioner i kroppen.

Vi själva använder Holistics D-vitamin droppar i olivolja till hela familjen. Lätt att dosera och ger ett bra upptag i tarmen.
Vill du hellre ta kapslar rekommenderar vi Puori eller Holistics kapslar 2000 IE eller 4000 IE. Det finns också större förpackningar. som räcker längre.

Källor

Advances in Clinical and Experimental Medicine. 2017, vol. 26, nr 9, December, p. 1377–1381. The influence of vitamin D deficiency on eradication rates of Helicobacter pylori. Oguzhan Yildirim, Tulay Yildirim, Yuksel Seckin, Pelin Osanmaz, Yilmaz Bilgic, Rafet Mete.


Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial