fbpx
Fodmap och IBS

Fodmap och IBS

Innan jag hittade Paleo och det Autoimmuna protokollet upptäckte jag kostbehandlingen FODMAP. Jag hade ju något år tidigare fått en nästan-diagnos av en läkare att jag hade IBS, Irritable bowel syndrome. IBS är en funktionell tarmsjukdom vilket betyder att man inte kan hitta några fel i mage eller tarmar, de fungerar bara inte riktigt som de ska.

När jag började följa fodmap fick jag direkt symptomlindring när jag uteslöt vissa livsmedel, de var en fantastisk känsla!
Idag, sen min Crohns-diagnos, äter jag Autoimmun Paleo med låg fodmap. Några FODMAP-livsmedel har jag upptäckt funkar för mig och dessa äter jag alltså glatt.

Men vi tar det från början. Vad är då FODMAP?
FODMAP kostbehandlingen kommer ursprungligen från Australien där den forskats fram av läkare och dietister och använts sedan 2001. FODMAP står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer (Eng Polyols). Dessa fodmaps är fermenterbara (jäsningsbara) kolhydrater. Hos personer med IBS absorberas dessa livsmedel med hög FODMAP dåligt vilket orsakar klassiska IBS-symptom.

FODMAP minskar symtomen hos ca 75 % av alla med IBS och är den effektivaste behandlingen vid IBS!

FODMAP delas upp i fyra kategorier:
-Fruktos – fruktsocker, finns i frukter, grönsaker och honung
-Laktos – mjölksocker, finns i mejeriprodukter från ko, får och get
-Oligosackarider – kostfiber som finns i bl a ärter, bönor, linser, lök, vitlök, vete, korn, råg, rödbetor, kronärtskocka
-Sockeralkoholer – sötningsmedel i tuggummi och halstabletter, naturligt förekommande i bla avokado och svamp.

Ett superbra hjälpmedel är appen Bellybalance. Där är det bara att läsa och söka i listor som är grön (om de är ok) eller rödmarkerade (om de ej är ok).
Man kan också läsa massa mer på www.bellybalance.se eller lyssna på deras Podcast; Älska din mage.