fbpx
Paleo/AIP

Paleo/AIP

Paleo är förkortning för Paleolitisk näringslära. Det är inte en diet utan mer en livsstil och kosthållning som förhåller sig till mat och hälsa baserat på matens kvalité.
Att Leva Paleo handlar inte bara om kost utan också om livsstilen i övrigt, stress, sömn, motion etc. Men vi börjar att titta på kosten:

Paleo kallas även stenålderskost, ett uttryck jag inte är så förtjust i eftersom det får många att rynka lite på näsan och tycka att det låter konstigt, lite tokigt och bakåtsträvande. Jag var en av dem.
Men Paleo är faktiskt helt rätt i tiden och ytterst modernt!
I en tid där många människor söker sätt att sakta ner, finna ro och inspiration av det naturliga, och miljömedvetenheten står i fokus ligger Paleo helt rätt i tiden.

Varför kallas det då stenålderskost?

I ca 10 000 år har människan varit jordbrukare och det var då som vi började äta processad mat, mjölkprodukter, spannmål, socker och vegetabiliska oljor. En utveckling som i och med den industriella revolutionen gått otroligt fort.
Tiden innan det, miljontals år faktiskt, som kallas stenåldern var människor jägare och samlare. Paleo är ett modernt sätt att likna den mat som människan ätit i miljontals år och som vi är genetiskt anpassade för. Jämför man den enorma tidsepok som människan var jägare och samlare, och åt den mat som fanns tillgänglig, med den tid som vi varit jordbrukare kunde det lika gärna varit igår vi började processa mat. Och våra gener har, på den korta tid, inte hängt med.

Vad är fördelarna?

Tusentals människor kan vittna om att äta vad som är genetiskt naturligt för oss ger många fördelar.
Det första jag lade märke till när jag uteslöt gluten, mjölk och socker var att min energinivå blev så mycket jämnare. Klockan 15-dippen på kontoret uteblev helt!
Människor med sjukdomar av olika slag får minskade symtom (som tex IBS-patienter eller människor med autoimmuna sjukdomar) eller blir till och med symptomfria.

Grundläggande Paleo innebär att man äter:
– Kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur
– Rotfrukter
– Grönsaker
– Nötter
– Frön
– Frukt
– Animaliska fetter, kokosfett och ghee

Man äter alltså inte:
– Processade livsmedel
– Socker
– Spannmål
– Baljväxter
– Mejeriprodukter
– Sötningsmedel

Tänk så här: finns det många ingredienser i innehållsförteckningen så bör man antagligen inte köpa varan.

Autoimmun Paleo

Autoimmun Paleo, AIP är en striktare form av Paleo.
Autoimmun paleo eller autoimmuna protokollet (AIP) är en kosthållning man följer under en viss tid där tarmen får optimal chans att läka. Man plockar under den här tiden (ofta 30-90 dagar, ibland längre) bort ytterligare livsmedel som är potentiellt allergena och korsreagerar med andra ämnen.
Idén är att man efter elimineringsfasen återinför livsmedel successivt så att man tillslut hamnar i en ordinarie eller individanpassad paleokost med naturlig mat.

Det man ytterligare utesluter är:
-Nötter och frön
-Ägg
-Potatisväxter (Nattskatteväxter) så som Potatis, tomat, aubergine, paprika, chili
-Livsmedel som korsreagerar med gluten; Havre, amarant, quinoa, potatis, hampa, majs, soja, choklad, jäst, kaffe, sesamfrö, tapioka och ägg. Dessa korsreagerar med immunförsvaret vid autoimmun sjukdom. Alla är inte känsliga mot dem, men man utesluta dem till en början och kan sen återintroducera dem allt eftersom när man blivit bättre.
-Alkohol
-Tillsatser i livsmedel så långt det är möjligt.

Titta i menyn ovan eller klicka här för att läsa mer om våra föreläsningar.