Vaniljpannacotta med jordgubbar och hallon (AIP)

Vaniljpannacotta med jordgubbar och hallon (AIP)
Inlägget innehåller annonslänkar

Mjölkfri vaniljpannacotta med jordgubbar och hallon är vääääldigt gott! Här är ett enkelt recept som går fort att göra. Toppa med lite jordgubbar, hallon och riven kokos så är efterrätten fixad!

Traditionell Pannacotta görs av grädde, mjölk, socker, vanilj och gelatin. Men den är precis lika enkelt att göra mjölkfri pannacotta, dessutom blir den helt AIP!
Vi använder oss av Garants kokosmjölk (Willsy Hemköp och Tempo) och gräsbetes nöt-gelatin från Nyttoteket som ger perfekt konsistens.

Sen har vi förstås också en massa goda fika-recept i vår receptsamling “Kalas & Fikastunder” som också passar som midsommarfika. Den finns som tryckt häfte eller som E-bok. Kika på fler bilder och beställ här.
(Tips! I vår påsksamling finns det goda äggröror, lax, och annat smått och gott som passar svenska högtider till! 😉 )

/Mia

Vaniljpannacotta med jordgubbar och hallon

Måltid: Dessert
Kök: Autoimmun Paleo (AIP), LCHF, Mjölkfritt, Paleo
Portioner: 2 protioner

Ingredienser

Vaniljpannacotta

  • 1 msk Vatten
  • 1 tsk Gelatinpulver
  • 250 ml Kokosmjölk t.ex Garants
  • 2 tsk Honung
  • 1 krm Vaniljpulver
  • 0,5-1 tsk Pressad Citronsaft

Topping

  • Färska jordgubbar
  • Färska hallon
  • Lite riven kokos

Instruktioner

  • Häll vattnet i en liten skål och strö över gelatinpulvret. Låt stå några minuter.
  • Häll kokosmjölk, honung och vaniljpulver i en kastrull.
  • Värm upp försiktigt under omrörning.
  • När blandningen är varm blanda i gelatinet och rör tills allt gelatin lösts upp. Pressa lite citronsaft och häll i kastrullen, börja med 0,5 tsk. Smaka av, ha i lite till men låt inte citronsmaken ta över...
  • Låt svalna lite grann och häll upp i två glasskålar. Ställ in i kylen några timmar tills pannacottan stelnat.
  • Dekorera med skivade jordgubbar, hallon och strö över lite riven kokos.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Betyg