fbpx

Panerad fisk – Snabbmat i värmen

Panerad fisk – Snabbmat i värmen

Alla pratar om det fantastiska vädret vi har och det går ju nästan inte att ha ett samtal med någon utan att prata sol och värme. Men vis av erfarenheten så vet vi ju att allt kan vara över imorgon. “Det har snöat i juni förr” säger min inneboende väder-pessimist. Men i flera veckor har vi kunnat njuta och vi fångar dagen som aldrig förr. Vi mins sommaren 1994 som liknande tokvarmt, det var också ett VM-år och Sverige tog brons. Som min man uttryckte det; Vi hoppas att vädret och VM hör ihop i så fall har vi ett riktigt roligt VM att vänta!
Förutom hopp om Svenska medaljer i VM och en tidig solbränna medför värmen, hos oss i alla fall, ett visst motstånd till vardagsmat. Det är helt enkelt inte roligt att gå in och laga mat när man kan landa i solen efter en arbetsdag och slappa. Så vi väntar in i det sista, inser att vi MÅSTE mata både oss och barn och så slänger vi ihop något snabbt. Det funkar ju, men är inte alltid så inspirerande… Och där kommer jag äntligen fram till dagens snabbmatstips!

Antiinflammatorisk fisk

Fisk är ju nyttiga snabbmatens gåva från gudarna! Framförallt tunna filéer som tinar snabbt när man plockat dem ur frysen. Perfekt jag-vill-inte-laga-mat-vardagsmat!
Dessutom är ju fisk alldeles fantastiskt nyttigt och en bra källa till bla Omega-3. Köp gärna viltfångad kallvattensfisk, de är mer antiinflammatoriska än odlade och fiskar från varmare vatten.

Vi har alltid fisk i frysen och jag äter gärna fisk ett par gånger i veckan. Innan jag började med aip panerade jag i majsmjöl, det blev krispigt och gott. Men sen vi började äta paleo, och framförallt aip, gick det bort. Istället upptäckte jag att Cassavamjölet är fantastiskt att panera med! Många drar sig för att laga fisk hemma. Att det ska vara komplicerat på något vis. Det kan inte vara mer fel! Kan jag, så kan definitivt alla andra.

Här är en snabbguide till panerad fisk!
Ut och njut i solen nu. Fånga dagen, imorgon kan vi ha snöstorm:)

Panerad fisk
Ingredienser
  • 2 st Fiskfiléer valfri sort
  • Salt
  • 3 msk Cassavamjöl
  • 2 msk Ghee eller kokosolja
Instruktioner
  1. Tina fisken och torka av filéerna lite med ett hushållspapper. 
    Salta.

  2. Strö mjölet på en tallrik och vänd filéerna så de blir fint täckta. 

  3. Smält ghee i stekpannan och lägg i filéerna på ganska hög värme så de får fin yta. Sänk värmen och stek några minuter på varje sida. 

  4. Servera  till exempel med råkostsallad och ugnsgratinerade rotfrukter!

 



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *