Guldmjölk, tack och godnattdrycken…

Guldmjölk, tack och godnattdrycken…

Min mamma introducerade mig till guldmjölk, denna fantastiska läkande och rogivande blandning! Jag dricker den gärna på kvällen innan jag går och lägger mig, jag upplever att den hjälper mig att varva ner och det tar inte lång tid innan jag börjar gäspa okontrollerat!
Man börjar alltså med att göra en Gurkmejapasta, se recept nedan, som man sen blandar i ett glas växtbaserad mjölk. Det finns massor med recept på nätet i lite olika varianter. Det jag gillar med den här är att den är enkel att göra och håller sig i kylen minst en vecka (kanske 2-3?) så man slipper stå och blanda hela tiden. Man bara tar en tesked och så är det klart.

Det kanske inte låter så gott med gurkmeja och ingefära i mjölk men faktum är att när man blandar den med tex mandelmjölk blir det en väldigt mild och len dryck. Väl värd att prova om inte så för gurkmejans och ingefärans antiinflammatoriska egenskaper!

Gurkmeja

Kurkumin som finns i gurkmeja, är antiinflammatorisk, lindrar smärta och är bra vid till exempel ledbesvär och andra inflammatoriska sjukdomar. Den är dessutom bra för immunförsvaret då den är en kraftig antioxidant. Gurkmeja innehåller rikliga mängder vitamin C, B3 och B6 samt mineralerna järn, magnesium, zink, koppar, kalium, fosfor och mangan.
När man äter gurkmeja är det bra att samtidigt tillsätta lite svartpeppar, piperin, det ökar nämligen upptaget av gurkmejan med så mycket som 2000 %!
Nu är inte svartpeppar aip och det går givetvis lika bra att göra pastan utan peppar. Men har man återintroducerat svartpeppar är det ju super att använda tillsammans med gurkmejan!
(Jag planerar att återintroducera svartpeppar efter äggula… Åh vad jag saknar ägg! Och N saknar att jag äter peppar så att matlagningen blir lite lättare, framförallt till stekningen av oxfilén som vi mumsade i helgen…)

Ingefära

Ingefära har också antiinflammatoriska egenskaper som bla lindrar svullnad och smärta. Den stärker också ditt immunförsvar och innehåller kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin B-6, C och E.

Jag gör min guldmjölk på hemmagjord mandelmjölk, det receptet hittar du här.
Om man vill kan men dessutom toppa guldmjölken med en tesked Ghee (eller kokosolja), receptet till Ghee hittar du här.

Gurkmejapasta

Blanda ca en tesked i valfri varm mjölk och njut!

Ingredienser
  • 0,5 dl Gurkmeja Malen
  • 0,5 dl Ingefära Malen
  • 1 tsk Svartpeppar valfritt, EJ AIP
  • 2 dl Vatten
Instruktioner
  1. Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm på medelvärme. Rör om hela tiden tills du har en tjock pasta. 
    Låt svalna och förvara i kylen.

  2. Värm ett glas med valfri växtbaserad mjölk och blanda i en ca 1 tsk gurkmejapasta. Toppa gärna med en tsk Ghee.
    Rör om och njut!



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *